Voor organisaties die collecties beheren kunnen wij een depotplan en inrichtingsontwerp leveren om de indeling en de inrichting van het depot zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Dit kunnen wij leveren wanneer een nieuw depot in gebruik wordt genomen of wanneer een bestaand depot opnieuw moet worden ingedeeld. In het laatste geval gaat de vraag vaak over het creëren van extra opslagruimte. dMP kan in antwoord op die vraag een ruimtelijk plan opstellen waarbij rekening wordt gehouden met de werkprocessen binnen het depot. Ons doel is om een plan te ontwikkelen en een ontwerp te leveren dat de functionaliteit en capaciteit van de depotruimte maximaal benut voor de berging van een een archiefcollectie, museumcollectie of archeologische collectie.
Om tot een betrouwbaar ruimte- of depotplan te komen is het een voorwaarde om aan juiste en betrouwbare informatie te komen. In de eerste fase van een project verzamelt dMP de door opdrachtgever aan te leveren informatie. Deze fase leidt tot een collectieoverzicht, een overzicht depotinrichting en een overzicht logistieke processen. Vervolgens wordt in fase 2 de informatie vertaald in een grafische weergave die de huidige situatie in de depots helder in beeld brengt.
In fase 3 inventariseert dMP op welke wijze de collectie efficiënter en effectiever (vanuit beheer- en behoud-oogpunt) opgeborgen kan worden en hoe de collectielogistiek geoptimaliseerd kan worden. Dit resulteert wederom in een grafische weergave van de toekomstige situatie en het ruimte-/ of depotplan. Nadat de opdrachtgever de definitieve versie van het plan heeft vastgesteld, werken we de benodigde activiteiten en financiële middelen om te komen tot de gewenste situatie globaal uit.