de Melker & Partners

Adviesbureau voor de culturele sector en andere non-profit organisaties.

  • Home
  • Dienstverlening
    • Huisvesting
      • Locatie onderzoek
      • Locatie optimalisatie
      • Depotplan en inrichtingsontwerp
    • Organisatie
      • Organisatieontwikkeling
      • Werkprocessen
      • Kwartiermaken
      • Informatiebeheer
    • Erfgoed en Collecties
      • Inventarisatie Collectie
      • Collectieverhuizing & Logistiek
      • Fondsenwerving
        • Programma Metamorfoze
      • Bewerken, conserveren en ontsluiten
      • Project- en programmamanagement
  • Projecten
    • Onze Klanten
  • Over Ons
    • Werkwijze
    • Filosofie
    • Onze mensen
    • Onze oprichter
  • Contact

Onderzoek Collectiebeheer Provincie Overijssel

07/08/2024 by

Op 22 februari 2023 hebben de Provinciale Staten van Overijssel de motie “Erfgoed goed bewaard” aangenomen, waarbij Gedeputeerde Staten is opgedragen om te gaan onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor het realiseren van een innovatief en duurzaam provinciaal collectiecentrum. De provincie Overijssel veronderstelde met het aannemen van de motie dat een dergelijk collectiecentrum een goede oplossing zou kunnen zijn voor de uitdagingen waar erfgoedbeheerders in de provincie mee geconfronteerd worden.

De Melker & Partners kreeg van de provincie de opdracht om nader te onderzoeken welke uitdagingen en problemen er concreet spelen met betrekking tot het beheer van de eigen collectie. Ook wilde de provincie helder in beeld krijgen welke uitdagingen en problemen er spelen bij andere grote en kleine erfgoedbeheerders in de provincie.

In april 2024 leverde dMP de definitieve rapportage op aan de Provincie Overijssel op basis waarvan zij nader onderzoek kan doen.

Advies depotinrichting & verhuizing Museum Weesp

10/05/2023 by

Na de verhuizing van het archief van Weesp naar het Stadsarchief Amsterdam is er ruimte vrijgekomen in het Stadskantoor Weesp dat zich bevindt tegenover het Museum Weesp. Museum Weesp heeft de wens uitgesproken om de vrijgekomen ruimtes te gaan gebruiken voor de opslag van de museumcollectie. Het museum wil de beschikbare ruimte optimaal gaan benutten en wil een efficiënt ingericht depot realiseren.

De Melker & Partners is gevraagd om te adviseren over de ruimtelijke indeling van de depotruimten en te komen tot een inrichtingsontwerp en Programma van Eisen voor de inkoop van de depotinrichting. Daarop volgt een Plan van Aanpak voor de verhuizing van de collectie en het Programma van Eisen voor de inkoop van de verhuizing.

Begeleiding Transitie Onderwijsconsulenten

02/05/2023 by

In het najaar van 2019 startte Onderwijsconsulenten een programma om de transitie naar een faciliterende organisatie te realiseren. Begin 2020 kwam dit door de Corona periode stil te liggen. Begin 2022 is de Melker & Partners gevraagd om het programma te herijken en te komen met een uitvoeringsplan om binnen een jaar met de nieuwe organisatie van start te kunnen gaan. De transitie behelsde onder anderen het in gang zetten van een aanbestedingsprocedure voor bestaande en en nieuwe onderwijsconsulenten. Begin 2022 leverde dMP een uitvoeringsplan en een voorstel voor de projectorganisatie. Na een snelle werving is de projectgroep van start gegaan met de activiteiten voor daadwerkelijke verandering. Begin 2023 is er een groot deel van de onderwijsconsulenten in dienst gekomen, is de aanbesteding gestart en zijn er Teamcoaches aangesteld. De nieuwe teams, het nieuwe MT en het bureau zijn op dit moment bezig met het implementeren van de nieuwe organisatie.

Rijksmuseum Research Services – professionalisering depots

26/04/2023 by

Nadat de grote verhuizing van de kunstcollectie uit externe depots naar het Collectie Centrum Nederland in Amersfoort succesvol werd afgerond, richtte het Rijksmuseum de aandacht op de toekomstige indeling en gebruik van de depotruimtes onder het Rijksmuseum. Naar verwachting raken de de depots van Research Services rond 2025 vol en is de ruimte niet meer toereikend zijn om toekomstige aanwas te huisvesten. Anderzijds is er vanuit andere afdelingen behoefte aan extra ruimte voor het faciliteren van tentoonstellingen en andere publieksactiviteiten.

In 2023 maakte de directie van het Rijksmuseum bekend dat de collectie van Research Services grotendeels onder zou worden gebracht in een extern depot. De publieksdienstverlening van de Research Library blijft plaatsvinden vanuit de lees- en studiezaal in de Cuypersbibliotheek.

Het Hoofd Research Services heeft de Melker & Partners gevraagd om het programma te leiden voor de voorbereiding van de collectie op de verhuizing en de daadwerkelijke verhuizing. Gedurende 2023 zijn delen van de collectie verhuisklaar gemaakt en zijn de nieuwe werkprocessen rondom het werken op bilocatie ontworpen. In de lente en zomer van 2024 is een groot deel van de collectie verhuisd naar een nieuw depot in Amsterdam Noord. De dienstverlening start weer volledig in het najaar van 2024.

Collectievorming van KNRM Erfgoed

26/04/2023 by

In 2024 bestaat de KNRM 200 jaar. Om dit te vieren, willen vier musea (het Scheepvaartmuseum Amsterdam, het Maritiem Museum in Rotterdam, het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen en het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder aandacht schenken aan de organisatie. Doel is om het jubileum van de KNRM te vieren met museale presentaties waarin de verhalen van redders en legendarische reddingen gekoppeld worden aan tentoongestelde objecten.

De KNRM wil daarom het erfgoed van de 200 jarige organisatie in kaart brengen. Dat is tot op heden nog nooit gedaan, en het is nog niet duidelijk om hoeveel objecten het gaat en waar deze objecten zich bevinden. We hebben het over ‘object’ in de brede zin van het woord, van reddingsvesten en boeien tot aan organisatiearchief en boeken. De KNRM wil de objecten vindbaar en (digitaal) beschikbaar maken, zodat de musea op hun beurt een bewuste selectie van het erfgoed kunnen maken.

de Melker & Partners levert een projectplan voor de vorming en ontsluiting van de KNRM collectie. Daarbij gaat het niet alleen over de objecten, maar ook over het in kaart brengen van de oral history van de KNRM. dMP levert na afronding van het projectplan een database voor het verzamelen en selecteren van de objectencollectie en zet de activiteiten uiteen voor het ontsluiten van de collectie. Het projectplan kan de KNRM inzetten voor het werven van fondsen voor de daadwerkelijke ontsluiting.

Filmmuseum Eye: Logistiek plan

26/01/2022 by

Eye Collection Centre is gevestigd in een in 2016 nieuw opgeleverd depotgebouw, dat tot recent in eigendom was van Depot Amsterdam B.V. In het Collection Centre huurt Eye 11 depots, waarin nagenoeg alle collecties die EYE beheert zijn opgeslagen. Naast de welbekende collecties films, bestaat deze uit zeer uiteenlopend film-gerelateerd materiaal, zoals affiches, projectoren, tekeningen, boeken en tijdschriften. Recentelijk is het gebouw verkocht aan een Amerikaanse vastgoedinvesteerder, die alle bestaande huurovereenkomsten overneemt.

Na de formele overdracht van het depotgebouw aan de nieuwe eigenaar is de wens geuit om optimale klimaatberging te realiseren waar dat nog niet het geval was. In deze depots ligt de kwetsbare collectie films opgeslagen. De Melker & Partners is gevraagd om te komen tot een logistiek plan om de verplaatsing van de kwetsbare collectie te realiseren.

Cursus inventariseren voor gemeente Zeist

26/01/2022 by

Gemeentearchief Zeist heeft het archief van het horeca- en theaterbedrijf Figi in beheer. Het oudste deel van dit archief is in eerste instantie ondergebracht bij het Rijksarchief Utrecht en vervolgens in 2013 overgedragen aan Gemeentearchief Zeist. De afgelopen jaren heeft het gemeentearchief aanzienlijke aanvullingen op het archief ontvangen. Daarnaast beheert het Gemeentearchief Zeist nog meer archieven die nog niet geïnventariseerd en bewerkt zijn.

Om de achterstand weg te werken, is er recent een nieuw archiefbewerkingsplan opgesteld. Vervolgens heeft gemeente Zeist de Melker & Partners gevraagd een cursus inventariseren te verzorgen voor de medewerkers. De cursus behandelt verschillende vormen van inventariseren, het opstellen van een archiefbewerkingsplan, belangrijke archiefterminologie, het opstellen van een inventaris en het projectmatig werken.

Depot Utrecht: Opzet Beheerorganisatie

26/01/2022 by

In december 2020 heeft de gemeenteraad van Utrecht bij de begrotingsbehandeling groen licht gegeven voor de bouw van een (gezamenlijk) nieuw depot voor het Centraal Museum, het Universiteitsmuseum, collecties van Gemeente en Provincie Utrecht, Museum Speelklok en Kunst in de Openbare Ruimte. De Gemeente Utrecht is eindverantwoordelijk voor het realiseren van de het nieuw depot voor opslag en beheer van de Collectie Utrecht, in nauwe samenspraak met de Utrechtse Vastgoed Organisatie (UVO) als toekomstig eigenaar van het depot.

De Gemeente Utrecht zocht in dat kader een externe adviseur die de gebruikers van het nieuwe depot enerzijds te begeleiden bij het tot stand brengen van input richting het ontwerpteam en anderzijds bij het vormen van de beheerorganisatie. Een mooie uitdaging, omdat de collecties van de erfgoedbeheerders enorm variëren, van klassieke en moderne kunst tot aan een rariteitenkabinet en archeologische vondsten.

dMP kreeg de opdracht om in samenwerking met de erfgoedinstellingen het gezamenlijke gebruik en beheer van het nieuwe depot te onderzoeken, om vervolgens te komen tot een goed werkende beheerorganisatie.

Masterplan voor de Universiteitsbibliotheken Leiden

26/01/2022 by

In de zomer van 2021 heeft het managementteam van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) ingestemd met het voorstel om het beheer van de bijzondere collecties verder te professionaliseren. het  project Verbetering Depots t.b.v. de Bijzondere Collecties ging in het najaar 2021 van start. Doelstelling van het project is om binnen een periode van 9 maanden een eerste grote verbeterslag te maken op het gebied van het collectie- en depotbeheer van Bijzondere Collecties.

UBL vroeg voor fase 1 van het project advies aan de Melker & Partners (dMP) bij het komen tot uitgangspunten, eisen en wensen voor professioneel collectiebeheer. De wensen en eisen vormen de basis voor het Masterplan voor organisatorische professionalisering en de herinrichting van de depotruimtes van Bijzondere Collecties.

 

 

Centraal Museum Utrecht: Huisvestings- & organisatieadvies

27/07/2021 by

In december 2020 gaf de gemeenteraad van Utrecht groen licht voor de bouw van een (gezamenlijk) nieuw depot voor het Centraal Museum, Utrecht, Erfgoed, Museum Speelklok en het Universiteitsmuseum. In dit nieuwe depotgebouw krijgen de collecties van deze instellingen een plek, evenals een aantal aan de collectie gebonden werkzaamheden. Als eerste stap in de realisatie van dit nieuwe gebouw zijn de behoeften van alle gebruikers vastgesteld in de vorm van een overzicht van het beoogde ruimtebeslag. In de volgende fase dient dit nader te worden uitgewerkt tot een ontwerp voor het nieuwe depotgebouw.

In de plannen voor het nieuwe depotgebouw is voor het Centraal Museum rekening gehouden met een aantal werkruimtes, waaronder een werkplaats voor de technische dienst(en). In het ontwerptraject zal het Centraal Museum de wensen en behoeften ten aanzien van deze ruimte concretiseren. In dat verband gaf het Centraal Museum de Melker & Partners de opdracht om een aantal huisvestings- en organisatievraagstukken te onderzoeken en een advies uit te brengen. dMP heeft op basis van het onderzoek 3 huisvestingsscenario’s en 3 organisatiescenario’s onderscheiden. De scenario’s zijn vervolgens beoordeeld op wenselijkheid en haalbaarheid en op basis van de beoordeling is er een advies uitgebracht aan het MT van het Centraal Museum.

Het Centraal Museum beschikt met de onderzoeksuitkomsten over objectieve informatie die richting kan geven aan besluitvorming omtrent het nieuwe depotgebouw en de daar aan verbonden veranderingen in de huisvesting en organisatie.

 

front foto: bezit van Centraal Museum Utrecht

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 7
  • Volgende »

Heeft u een vraag?

Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier of per e-mail. U kunt ons ook altijd even bellen!

T +31 (0)6 57 313 133
E info@dmpart.nl

   contact   

Expertise & Diensten

  • Huisvesting
    • Locatie onderzoek
    • Locatie optimalisatie
    • Depotplan en inrichtingsontwerp
  • Organisatie
    • Organisatieontwikkeling
    • Kwartiermaken
    • Werkprocessen
    • Informatiebeheer
  • Erfgoed en Collecties
    • Inventarisatie Collectie
    • Collectieverhuizing & Logistiek
    • Programma Metamorfoze
    • Bewerken, conserveren en ontsluiten
    • Projectmanagement

Copyright © 2024 de Melker & Partners ::
Adviesbureau voor de culturele sector en andere non-profit organisaties

Lees ons Privacy statement
Met ♡ door RaketNet

Wij maken gebruik van cookies. Bij het bezoeken van deze website gaat u akkoord met het gebruik hiervan en accepteert u het cookiebeleid.OkPrivacy policy